SKB Award Meer- en minderwerk | Derde plaats MBB uit Maarssen

“We zijn en blijven een winkel, dus zijn we met onze klanten bezig” 

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Elk jaar reikt SKB de felbegeerde SKB Awards uit aan bouwers die (seriematige) nieuwbouwwoningen realiseren. Het zijn gewilde onderscheidingen omdat de consument bepaalt. Hij beoordeelt gedurende het traject – van het oriënterende gesprek tot en met de garantieperiode – de klantgerichtheid van de bouwer op verschillende aspecten. Zoals op het vlak van vakmanschap, communicatie, kwaliteit, oplevering en service. En ook daaronder liggen weer diverse waarden die beoordeeld worden. De awards zijn daarbij betekenisvol en representatief omdat over een termijn van een jaar gemeten wordt. In oktober 2023 werden de winnaars van 2022/2023 (van juli tot juli gemeten) bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse SKB Bijeenkomst.

Nieuw-Hooijkaas-Schoonhoven

In gesprek met Stephan Bon (directeur) bekijken we de deelcijfers van bouwbedrijf MBB uit Maarssen en hoe deze aannemer koploper is geworden in de categorie Meer- en minderwerk. Het bedrijf staat op een eervolle derde plaats. En dat is niet alles. MBB staat ook in de categorie Oplevering op het podium, ook op de derde plaats. 

SKB Award Kopersbegeleiding | Derde plaats Jongen uit Landgraaf

“Als schakel tussen de techniek van het bedrijf en de emotie van de klant kun je samen de beste resultaten behalen.” 

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Elk jaar reikt SKB de felbegeerde SKB Awards uit aan bouwers die (seriematige) nieuwbouwwoningen realiseren. Het zijn gewilde onderscheidingen omdat de consument bepaalt. Hij beoordeelt gedurende het traject – van het oriënterende gesprek tot en met de garantieperiode – de klantgerichtheid van de bouwer op verschillende aspecten. Zoals op het vlak van vakmanschap, communicatie, kwaliteit, oplevering en service. Een ook daaronder liggen weer diverse waarden die beoordeeld worden. De awards zijn daarbij betekenisvol en representatief omdat over een termijn van een jaar gemeten wordt. Op 3 oktober jl. werden de winnaars van 2022/2023 (van juli tot juli gemeten) bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse SKB Bijeenkomst.

In gesprek met Martine Houben-Janssen (Coördinator Klant & Omgeving) bekijken we de deelcijfers van bouwbedrijf Jongen uit Landgraaf en bespreken we hoe deze aannemer tot een van de koplopers in de categorie Kopersbegeleiding is gekomen. Het bedrijf staat op een eervolle derde plaats. 

Van Santvoort Bouw schittert in drie categorieën en doet alles nét even anders

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Elk jaar reikt SKB de felbegeerde SKB Awards uit aan bouwers die (seriematige) nieuwbouwwoningen realiseren. Het zijn gewilde onderscheidingen omdat de consument bepaalt. Hij beoordeelt gedurende het traject – van het oriënterende gesprek tot en met de garantieperiode – de klantgerichtheid van de bouwer op verschillende aspecten. Zoals op het vlak van vakmanschap, communicatie, kwaliteit, oplevering en service. Een ook daaronder liggen weer diverse waarden die beoordeeld worden. De awards zijn daarbij betekenisvol en representatief omdat over een termijn van een jaar gemeten wordt.  Op 3 oktober jl. werden de winnaars van 2022/2023 (van juli tot juli gemeten) bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse SKB Bijeenkomst. Zie hier wie er in de prijzen vielen.

De SKB Award voor beste kopersbegeleiding is uitgereikt aan Van Santvoort Bouw uit Veldhoven. Directeur-eigenaar Bas Oomen: “Onze pay-off is écht bouwen doe je samen. In tegenstelling tot andere conceptuele bouwers, blijven we traditioneel woningen bouwen wat veel mogelijkheden voor maatwerk geeft. We staan in alle drie de categorieën in de top 3 en zijn daar enorm trots op. Wat volgens ons de reden is van deze mooie beoordelingen? Communicatie blijkt ook hier echt de sleutel; duidelijk zijn, zaken goed uitleggen, belangen begrijpen en de taal van je kopers spreken, zorgen voor een goede band. Dat alles maakt dat klanten positieve feedback geven, je iets gunnen.” Samen met Bas kijken we naar de gemiddelde deelcijfers die gegeven zijn door kopers van hun nieuwbouwwoningen. Juist die cijfers geven meer inzicht in de processen en diensten van deze SKB Awardwinnaar. Ook bespreken we wat Van Santvoort Bouw nu eigenlijk anders doet dan andere bouwbedrijven, gezien de drie waardige posities in de drie categorieën. 

Lithos bouw & ontwikkeling wijdt winnen van SKB Award aan ‘minder schakels’

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Elk jaar reikt SKB de felbegeerde SKB Awards uit aan bouwers die (seriematige) nieuwbouwwoningen realiseren. Het zijn gewilde onderscheidingen omdat de consument bepaalt. Hij beoordeelt gedurende het traject – van het oriënterende gesprek tot en met de garantieperiode – de klantgerichtheid van de bouwer op verschillende aspecten. Zoals op het vlak van vakmanschap, communicatie, kwaliteit, oplevering en service. En ook daaronder vallen weer diverse waarden die beoordeeld worden. De awards zijn daarbij betekenisvol en representatief omdat over een termijn van een jaar gemeten wordt. 

Op 3 oktober jl. werden de winnaars van 2022/2023 (van juli tot juli gemeten) bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse SKB Bijeenkomst. Zie hier wie er in de prijzen vielen. 

Lithos Bouw

In de categorie Meer- en minderwerk mag Lithos bouw & ontwikkeling zich het hele jaar de meest klantgerichte bouwer noemen. Technisch directeur Anton Spaan: “Wij willen dicht bij de klanten staan dus al in een heel vroeg stadium de klant meenemen met een uitgebreide optielijst (installatiekeuzes, ed.) en het bieden van maatwerk. Daarin gaan we vrij ver; er zijn veel keuzes om een paleis van hun woning te maken en dat wordt gelukkig ook zo ervaren! We nodigen klanten altijd individueel uit en leggen hen alles persoonlijk uit. We nemen hen mee in het proces en communiceren daarbij ook nog via een platform. Zo hebben we in feite altijd korte lijntjes, óók met de werkvoorbereiders die schakelen met klanten, en ontstaat er zo min mogelijk ruis. Minder schakels, meer duidelijkheid en sneller antwoord.”

Hoedemakers bouw & ontwikkeling geeft inzicht in bedrijfsproces

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode
Elk jaar reikt SKB de felbegeerde SKB Awards uit aan bouwers die (seriematige) nieuwbouwwoningen realiseren. Het zijn gewilde onderscheidingen omdat de consument bepaalt. Hij beoordeelt gedurende het traject – van het oriënterende gesprek tot en met de garantieperiode – de klantgerichtheid van de bouwer op verschillende aspecten. Zoals op het vlak van vakmanschap, communicatie, kwaliteit, oplevering en service. Een ook daaronder liggen weer diverse waarden die beoordeeld worden. De awards zijn daarbij betekenisvol en representatief omdat over een termijn van een jaar gemeten wordt.  Op 3 oktober jl. werden de winnaars van 2022/2023 (van juli tot juli gemeten) bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse SKB Bijeenkomst. Zie hier wie er in de prijzen vielen. 

In dit artikel zoomen we in op Hoedemakers bouw & ontwikkeling, het bedrijf uit Rosmalen dat we na de vorige editie weer tegenkomen op het podium. Ditmaal op de eerste plaats in de categorie Oplevering – met een gemiddelde score van 8,9 – en op de tweede plek in de categorie Kopersbegeleiding. Directeur Marc Hoedemakers: “Nou, zo’n mooi cijfer heb ik nog nooit op mijn rapport gehad. De waardering van klanten is enorm belangrijk voor ons. Vooral in de categorie Oplevering zien we dat we het buitengewoon goed doen en dat is te danken aan ons sterke uitvoeringsteam dat steeds weer de puntjes op de i zet. In de categorie Kopersbegeleiding staan we op de tweede plaats en dat wijd ik vooral aan ons teamwork en de goede communicatie; we zitten er bovenop!”

Hoedemakers Bouw

Samen met Marc pakken we de deelcijfers erbij, zodat we écht inzage krijgen in hoe dit bedrijf zich weet te onderscheiden op de gebieden van Oplevering en Kopersbegeleiding. 

Verslag SKB Meeting 2023

Terug naar de oerbehoeften én hoe ga je met juridische conflicten om? Verslag van een rake talk en masterclass tijdens jaarlijkse SKB Bijeenkomst

Tekst & Foto’s: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Denk je als bedrijf nog steeds dat je het alleen van je producten moet hebben, dan ben je al lang uitgespeeld. Elk zichzelf respecterend bouwbedrijf wéét inmiddels dat klantgerichtheid (en in dat verlengde goede communicatie, vakmensen en een geoliede bedrijfsorganisatie) de allerbelangrijkste factor is voor jouw bestaansrecht. Geen tevreden klanten? Dan kun je wel inpakken. Wel tevreden klanten? Hoe doe je dat, ben je je ervan bewust aan welke knoppen je draait? Zorg je ervoor dat de succesformule standhoudt op alle afdelingen en in alle geledingen van jouw bedrijf, of zijn het vooral toevalstreffers?

Elk jaar organiseert Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) een bijeenkomst voor de zogeheten SKB’ers. Dat zijn bouwbedrijven die zich bezighouden met seriematige nieuwbouwwoningen en zodoende veel baat hebben bij data uit de SKB Kopersrapporten. Ook zijn partners van de partij, zoals Woningborg en BPD/Bouwfonds. De zaal is veelal gevuld met kopersbegeleiders, verkoopmanagers en directieleden. Met zorg en aandacht zoeken we bij SKB sprekers/trainers uit die dit gemêleerde gezelschap iets nieuws kunnen vertellen en leren ten aanzien van klantgerichtheid.

Winnaars SKB Awards 2023 bekend

5 oktober 2023, Zoetermeer – De jaarlijkse uitreiking van de SKB Awards heeft deze editie weer eens drie verschillende winnaars. Vorig jaar pakte Hoedemakers de eerste plek in maar liefst twee categorieën: Kopersbegeleiding en Oplevering,. Nikkels straalde bovenaan in de ranglijst van de categorie Meer- en minderwerk. Ook andere aannemers hebben er een tandje bij gezet en dat werd opgemerkt door hun klanten. Met resultaat: eer en glorie gaan dit jaar naar Van Santvoort Bouw (Kopersbegeleiding), Lithos bouw & ontwikkeling (Meer- en minderwerk) en – ja ook deze editie – naar Hoedemakers bouw en ontwikkeling (Oplevering).

Bouwbedrijven die zichzelf SKB’er noemen, zijn aangesloten bij Stichting Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen en hebben klantgericht ondernemen hoog in het vaandel staan. Speciaal voor hen organiseert de stichting een jaarlijkse exclusieve prijsuitreiking.

Dit keer vond de uitreiking plaats tijdens een bijeenkomst waar SKB’ers hun kennis konden bijspijkeren over toekomstbestendige concepten die passen bij de behoeften van de eindgebruiker (Lot Frijling – auteur en conceptontwikkelaar Yellow Concepts) en juridische en communicatieve oplossingen bij voorkomende issues (Marloes Beeren – advocaat bouwrecht bij Poelmann van den Broek en Maarten Tuit, communicatietrainer Tuit Experience).

Hoedemakers pakt niet 1, niet 2, maar 3 keer het podium van de SKB Awards

Meest klantgerichte bouwer van Nederland in de categorieën Oplevering en Kopersbegeleiding

Voorbereid zijn op wat de klant van morgen van je vraagt. Dat is wat Hoedemakers bouw en ontwikkeling te allen tijde is. “En daarin zijn we wel eigenzinnig genoeg om met verrassende oplossingen te komen,” stelt Algemeen Directeur Marc Hoedemakers. Dat doet het bouwbedrijf met veel aandacht voor het bouwproces en door krachten te bundelen: samen voor topresultaat. Dat is niet alleen een belofte op papier, het wordt ook zo ervaren door de kopers van nieuwbouwwoningen. Hoedemakers scoort hoge ogen in alle drie de categorieën van de SKB Awards, de prijzen voor de Meest Klantgerichte Bouwer van Nederland. 

In de categorieën Oplevering en Kopersbegeleiding pakt Hoedemakers de eerste plek en in de categorie Meer- en minderwerk staat het familiebedrijf te stralen op de tweede positie. 

SKB Award Meer- en minderwerk voor Nikkels bouwbedrijf uit Twello

Bescheiden en kwalitatieve bouwer pakt ook tweede positie in categorie Kopersbegeleiding

Het 127-jarige Nikkels bouwbedrijf uit Twello is een familiebedrijf met ongeveer 160 medewerkers. De meeste vakmensen werken op de bouwplaatsen en een derde van de organisatie werkt vanuit het kantoor in Twello, waar je alle disciplines onder één dak vindt: projectleiders, werkvoorbereiders, een eigen afdeling ontwikkeling en een afdeling renovatie en onderhoud. 

Iedereen is dagelijks bezig om ervoor te zorgen dat klanten straks kunnen genieten van hun nieuwe woning: “Want dat is waar we voor bouwen,” meent directeur Emiel Nikkels, die als vijfde generatie het familiebedrijf voortzet. Naast het bouwen voor de vaste opdrachtgevers zoals woningbouwverenigingen, projectontwikkelaars en beleggers, genereert Nikkels ook opdrachten uit eigen projectontwikkeling, zo ook de nieuwbouwwoningen voor de consument.

Nieuwe SKB’er: Welkom Vlassak Bouw!

Vlassak Bouw in Budel bestaat al meer dan 85 jaar. Het bedrijf is een gezonde, dynamische onderneming, van vele markten thuis in alles wat met bouwen te maken heeft, zo valt te lezen op de site. “Opdrachtgevers in het hele land weten ons te vinden, of het nu gaat om seriematige woningbouw, onderhoud, renovatie, prefab betonelementen, kozijnen of bouwmaterialen voor de particuliere bouwer,” vertelt Elles Aspers, plan coördinator bij Vlassak.

Samenwerking SKB en BPD zorgt voor diepere inzichten in klanttevredenheid

BPD hecht grote waarde aan de tevredenheid van zijn klanten en wil die continu verder verbeteren. Daarbij helpt een eenduidige meetmethode die kort op de ervaringen van de kopers zit. BPD zocht en vond deze bij de Stichting Klantgericht Bouwen (SKB): een organisatie met een bewezen ervaring in het secuur bevragen van woningkopers.

Garantieperiode: klachten zijn de grootste test voor klantgerichtheid

De trend viel al eerder op in de enquêteresultaten van SKB: in de latere fases van het koopproces (met name na oplevering) valt de waardering van nieuwbouwwoningen lager uit dan in de eerdere fasen. Dat wijst ook de beoordeling van de garantieperiode uit: tussen 2017 en 2020 blijkt het moeilijk om deze score te verhogen.

Samen voor meer kwaliteit in de bouw

Gouda – Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) en Woningborg slaan de handen ineen om de kwaliteit in de bouw verder te vergroten. Het klanttevredenheidsonderzoek van SKB maakt de kwaliteit van Woningborg deelnemers aantoonbaar en zorgt dat bouwers hun kwaliteit gericht kunnen verbeteren. Juist in een overspannen woningmarkt is het van belang dat consumenten snel kunnen onderscheiden welke aannemers de kwaliteit leveren die je mag verwachten. De SKB Kopersrapporten en de klantreviews op bouwnu.nl geven dat inzicht. Wytzejan de Jong, directeur Woningborg en Edwin Groot, directeur SKB, tekenden vorige week de samenwerkingsovereenkomst.

SKB Awards 2021 | Bouwbedrijf Kamphuis voert alle drie de categorieën aan

Bouwbedrijf Kamphuis werd al bijna 65 jaar geleden opgericht in Geesteren. Het bedrijf is altijd trouw gebleven aan ‘haar wortels’ die liggen in de particuliere woningbouw; zowel project- als seriematig. Verspreid over heel Nederland wonen gezinnen in een huis dat gebouwd is door Kamphuis. Er wordt ontwikkeld, ontworpen en gebouwd en dat gaat volgens eigen zeggen uitsluitend met de beste vakmensen en een vaste kern van gerenommeerde leveranciers en onderaannemers. “We voelen ons betrokken bij onze opdrachtgevers en begeleiden hen intensief gedurende het hele bouwproces,” vertelt directeur Michel Haafkes.

SKB Awards 2021 | Twee podiumplaatsen voor Bouwbedrijf Kreeft: Kopersbegeleiding en Meer- en minderwerk

Met 125 jaar bestaansrecht op de teller kun je wel spreken van een bedrijf met ervaring en expertise. Het allround bouwbedrijf uit Ede staat voor kwaliteit, innovatie en service en dat wordt erkend door de kopers van nieuwbouwwoningen, zo blijkt uit de uitslagen van de SKB Awards 2021.

SKB Awards 2021 | Tweede plaats in categorie Oplevering is voor TBI-onderneming Koopmans Bouw

Koopmans Bouwgroep ontwikkelt en bouwt woningbouwprojecten en commercieel vastgoed met een duidelijke meerwaarde voor eigenaren en gebruikers. Daarvoor worden creatieve en innovatieve oplossingen geboden aan opdrachtgevers.

SKB Awards 2021 | BVR Groep: derde in de categorie Kopersbegeleiding

BVR Groep wordt gekenmerkt door haar no-nonsense mentaliteit en innovatieve oplossingen op veel terreinen binnen de bouwnijverheid: woningbouw, utiliteitsbouw, herstructurering, stadsvernieuwing, renovatie, restauratie en (mutatie)onderhoud. Het in 1984 opgerichte familiebedrijf realiseert projecten zowel in opdracht als in bouwteamverband en op eigen initiatief. Het werkgebied omvat de regio’s Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht en Gelderland.

Opzet van de wijk doorslaggevend voor keuze nieuwbouwwoning

Tijdens de oriëntatiefase van de koop van een nieuwbouwwoning komt veel op de consument af. Vragen als ‘waar’ willen we wonen en ‘wat’ mag het kosten spelen een belangrijke rol. Dat de opzet van de wijk uiteindelijk doorslaggevend is voor de keuze van een nieuwbouwwoning blijkt uit een analyse van Stichting Klantgericht Bouwen (SKB).

BPD werkt samen met SKB voor verbeteren dienstverlening

BPD start een pilot waarbij de klanttevredenheid van haar klanten door Stichting Klantgericht Bouwen, SKB, wordt onderzocht. De pilot heeft als doel om knelpunten in de dienstverlening aan klanten beter inzichtelijk te maken om daarmee de dienstverlening, tijdens alle fasen die een klant doorloopt bij de aankoop van een nieuwbouwwoning, te verbeteren. De pilot start in één regio van Nederland, in samenwerking met lokale en regionale aannemers van BPD.

Goed nieuws of juist niet? Groeiende tevredenheid in oriëntatie- en verkoopproces

Kopers van nieuwbouwwoningen zijn steeds tevredener over de communicatie en informatievoorziening in de oriëntatie- en verkoopfase. Dat blijkt uit kwartaalrapportages over de jaren 2017-2020 van Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) waar ongeveer 7.800 klanten aan deelnamen.

Klantgericht Bouwen is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk.