29 september 2021

SKB Awards 2021 | Tweede plaats in categorie Oplevering is voor TBI-onderneming Koopmans Bouw

Koopmans Bouwgroep ontwikkelt en bouwt woningbouwprojecten en commercieel vastgoed met een duidelijke meerwaarde voor eigenaren en gebruikers. Daarvoor worden creatieve en innovatieve oplossingen geboden aan opdrachtgevers.

‘Alles wat waardevol is, verdient het allerbeste’, meent Koopmans Bouw. In 1942 was dat al het credo van het toen opgerichte familiebedrijf. Nu is het bedrijf onderdeel van TBI Holdings en is het uitgegroeid naar een ontwikkelende bouwonderneming met ruim 300 medewerkers, zonder in te boeten op die visie. Dat vertaalt zich naar de praktijk, want Koopmans Bouw heeft een podiumplaats in de categorie Oplevering van de SKB Awards 2021 – én die kun je alleen ‘verdienen’ als je kopers jouw prestaties goed beoordelen.

Oplossingsgericht en snel

Woonadviseur Sanne Bos: “We merken dat we gewaardeerd worden om onze oplossingsgerichtheid van de opleverpunten, in combinatie met de snelheid van de afhandeling.” En dat klopt: daar scoort het bedrijf gemiddeld een 8,3. Volgens Sanne heeft dat te maken met het feit dat er altijd een oplevertimmerman aanwezig is bij de oplevering. “Bij kleine opleverpunten kan hij direct aan de slag. Hij is altijd in de buurt, zonder dat hij voor de voeten van de kopers loopt. Als ik – of een van onze andere acht woonadviseurs – iets constateer, stuur ik meteen een foto met uitleg via de app en komt hij het punt verhelpen. Na afloop nemen we de laatste punten nog door en zien dan dat vaak al veel ter plekke is verholpen.”

Onafhankelijk advies is het devies

We horen steeds vaker dat bouwbedrijven hun kopers adviseren om Vereniging Eigen Huis mee te nemen naar de oplevering. “Ook ik beveel dat aan,” vertelt Sanne. “Je ziet wel dat het per project en per regio verschilt of mensen het doen, maar ik zie daar absoluut de meerwaarde van in. Wanneer een onafhankelijke partij aangeeft dat iets goed is, wordt dat eerder aangenomen dan wanneer de bouwer het zelf claimt. Dit voorkomt discussies, ook wanneer het omgekeerde aan de hand is.”

Vereniging Eigen Huis trekt twee uur uit voor de oplevering, terwijl Koopmans Bouw daar 1,5 uur voor inplant. Tóch wordt het bedrijf op dit punt (de tijd die voor de oplevering wordt uitgetrokken) beoordeeld met een hoog cijfer: 8,3. “Ik moet wel bekennen dat we altijd rekening houden met een half uur uitloop, maar dat is vooral vanwege de ‘gezellige afronding’,” zegt Sanne. “Dat laatste moment is wat ons betreft heel waardevol en dat wil je niet te gehaast doen.”

De kernwaarden zijn vertaald naar de praktijk

De kernwaarden van Koopmans Bouw zijn afgekort VIT, wat staat voor Verantwoordelijkheid, Innovatief en Teamwork. “Die waarden komen ook allemaal tot uiting rondom de oplevering. We voelen ons verantwoordelijk voor het opleveren van het droomhuis van onze klanten. Als woonadviseur zijn we vanaf het eerste tot het laatste moment betrokken bij en in het proces. Dan wil je niets liever dan het tot een mooi resultaat brengen. We zijn innovatief door te denken in oplossingen en we staan voor teamwork omdat we het met z’n allen doen. Ik sta er nooit alleen voor, maar kan – tijdens oplevering – altijd de uitvoerder bereiken met vragen, de timmerman inschakelen en we hebben daarbij nog een heel team dat in de back-end betrokken en paraat is. Zelfs als de architect erbij gehaald moet worden, is dat te regelen. Ook vertaal ik teamwork naar de relatie die ik opbouw met de koper, want daarin doe en beslis je ook veel samen gedurende het proces.”

Een goede voorbereiding is het halve werk

Dat de bouwer goed scoort in de categorie Oplevering heeft ook te maken met de informatie die voorafgaand aan de oplevering wordt gegeven. Mensen weten wat hen te wachten staat en wat van hen en de bouwer verwacht wordt. Twee weken voorafgaand aan de oplevering organiseert Koopmans Bouw altijd een voorschouw. “De koper krijgt dan een iPad van ons mee om met de voorschouwapp van HomeDNA het huis te kunnen keuren. Voorschouwpunten en opmerkingen kunnen daarin worden gemaakt en nadien lopen we samen met de uitvoerder, de woonadviseur en de koper alle punten na. We vinden dit moment heel waardevol en merken dat we hiermee een hele goede generale repetitie hebben voor zowel de kopers als onszelf om de oplevering soepel te laten verlopen en de allerlaatste puntjes aan te pakken.”

Informatiebijeenkomsten: live & online

Koopmans Bouw heeft daarbij ook nog de Woonwijzer die informatie geeft over hoe de woning wordt opgeleverd met tekst en uitleg over de technische specificaties en installaties. “Sinds twee jaar organiseren we daarbij ook opleverbijeenkomsten waar de installateur alles komt uitleggen. Tijdens Corona hebben we dat digitaal moeten doen; toen heeft de installateur diverse video’s en Powerpoints gemaakt om de uitleg zo praktisch mogelijk over te brengen.”

Om deze positie op de SKB Awards-ranglijst te behouden of zelfs volgend jaar het erepodium te pakken, zegt Sanne dat ze vast zullen houden aan de informatiebijeenkomsten: “En daar zouden we eigenlijk meer mee kunnen en moeten doen.”

 

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Klantgericht Bouwen is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk.