Bouwbedrijf Kamphuis werd al bijna 65 jaar geleden opgericht in Geesteren. Het bedrijf is altijd trouw gebleven aan ‘haar wortels’ die liggen in de particuliere woningbouw; zowel project- als seriematig. Verspreid over heel Nederland wonen gezinnen in een huis dat gebouwd is door Kamphuis. Er wordt ontwikkeld, ontworpen en gebouwd en dat gaat volgens eigen zeggen uitsluitend met de beste vakmensen en een vaste kern van gerenommeerde leveranciers en onderaannemers. “We voelen ons betrokken bij onze opdrachtgevers en begeleiden hen intensief gedurende het hele bouwproces,” vertelt directeur Michel Haafkes.
3 x op de 1e plaats
Dat zullen de kopers – én iedereen die de kopersonderzoeken onder ogen krijgt – beamen: Bouwbedrijf Kamphuis voert namelijk alle drie de categorieën van de SKB Awards aan met een eervolle eerste plek. De Kopersbegeleiding wordt met hoge cijfers beoordeeld: een 9,4 voor het inspelen op extra wensen tijdens de bouw en een 9,1 op communicatie én informatievoorziening. En ook in de categorie Meer- en Minderwerk zijn de cijfers uitmuntend: een 9,4 voor onder meer het maatwerkpakket en de beslistijd voor de koper. Op het gebied van Oplevering kan het op twee punten zelfs technisch niet beter: het bedrijf ontvangt gemiddeld een 10 voor zowel de communicatie tijdens de oplevering als de tijd die voor de oplevering wordt uitgetrokken.
In gesprek met Michel Haafkes valt op dat de organisatie – ondanks de hoge cijfers – wordt gesierd door bescheidenheid en trots. Noem het Twentse nuchterheid.
Hij wijdt de mooie cijfers op het gebied van kopersbegeleiding onder andere aan de procesinrichting. “Wij hebben een bouwinspiratiecentrum van zo’n 600 vierkante meter in Deventer met een uitgebreide showroom waar alle materialen en keuzemogelijkheden kunnen worden ingebouwd. Van panelen en waterpompen tot binnendeuren. Zo kunnen we onze kopers de bouwkundige en technische aspecten laten zien. We maken de oplossingen visueel en letterlijk tastbaar. Het helpt ons om goed uit te leggen wat we bedoelen én het vereenvoudigt het beslissingsproces van de klant.”
Ook schept het reële verwachtingen. De spreekruimtes zijn ingericht als heuse woonkamers waar je direct een beeld hebt van afmetingen en opstellingen. “We kunnen meteen laten zien hoe een bepaalde keukenopstelling uitpakt en vertrekken visualiseren met meubels erin. Zo krijgen mensen veel meer gevoel in het ontwerptraject en de keuzes voor meer- en minderwerk. Onze klanten staan vaak met beide benen op de grond en ze weten wat ze willen; wij kunnen daar goed op inspelen. Voordeel is dat zelfs onze installatietechnische onderaannemers vanuit het inspiratiecentrum werken. De lijntjes zijn daarmee kort en dat helpt in de communicatie.”
Bij Bouwbedrijf Kamphuis is Niels Nijkamp hét gezicht, dé kopersbegeleider waar iedere koper het proces mee doorloopt. Oké, hij doet het natuurlijk niet alleen. Michel is het de contactpersoon bij aanvang tot en met de overeenkomst en Niels neemt het daarna – samen met een team van werkvoorbereiders – over. Michel: “Niels is degene die de mensen ontvangt en verder begeleidt, hij ontmoet hen in de showroom, op de bouwlocatie, spreekt hen tussentijds regelmatig en verzorgt de oplevering. We krijgen vaak terug dat het prettig is dat er eenduidige communicatie is en dat zij altijd een aanspreekpunt hebben. Achter Niels staat een heel team dat snel aangestuurd kan worden als onze kopers toch nog een aanpassing of andere wens hebben.”
En laat Bouwbedrijf Kamphuis nu ook op dat onderdeel van het proces hoge ogen scoren! Meer- en Minderwerk betekent vaak zo veel als ‘flexibel kunnen meebewegen op cruciale momenten’: “Dat kenmerk zit in ons DNA verweven. We werken vanuit een basiswoning, maar maken voor elke klant een uniek ontwerp. Het wordt tenslotte een ‘thuis’ voor iemand, voor een gezin; daar horen specifieke wensen bij. Daarom nodigen we aan het begin van een project een interieuradviseur uit die samen met de kopers de inrichting doorneemt. Zo kunnen ze nadenken hoe het is om echt te wonen in hun huis; waar komt de bank, de eettafel en hoe kijk je het liefst tv? De antwoorden die hieruit komen hebben wij nodig voor de technische realisatie en halen we op deze manier veel verder naar voren in het proces. Zo hebben we voordat de bouw start al 80 tot 90 procent van de klantwensen op tafel liggen. Door deze werkwijze heb je het eigenlijk niet meer over meerwerk dat vaak meer kost omdat het te laat in het traject nog moet wijzigen. Je hebt het eerder over de vraag: wilt u linksaf of rechtsaf?”
Het lijkt erop dat Bouwbedrijf Kamphuis een ontspannen manier heeft gevonden om samen met de koper een bouwproject te realiseren. Dat komt ook tot uiting bij de oplevering. “We plannen dat altijd heel ruim,” vertelt Michel, “en bijna altijd is er iemand van Vereniging Eigen Huis bij aanwezig. Wij menen dat het goed is om een deskundige erbij te hebben die kan aangeven of iets goed is of niet. Een reële beoordeling die een koper misschien niet kan maken omdat het niet zijn expertise is. Dat werkt heel goed en geeft ook veel vertrouwen. Als er dan nog opleverpunten zijn, zorgen we ervoor dat we ze snel afronden; we willen onze opdrachtgever niet onnodig in de weg zitten.”
Als kers op de taart ontvangen de nieuwe bewoners ook nog een compleet digitaal bouwdossier met daarin alle facts & figures van de werkelijke bouw: alle attesten, de constructie & bouwtekeningen, inclusief een blowerdoorstest (om luchtdichtheid van de woning te meten). “Het wordt onderdeel van de wetgeving (WKB), maar wij doen het al zes jaar en hebben er inmiddels veel van geleerd, waar onze kopers weer baat bij hebben.”
Op de vraag hoe het bouwbedrijf deze posities in de SKB Awards gaat vasthouden, zegt Michel: “De bouwmarkt staat onder druk en de capaciteiten zijn dus beperkt. We hebben daarom nu absoluut geen groeiscenario. We consolideren en willen het vooral leuk en goed hebben met onze onderaannemers zodat we samen mooie huizen kunnen bouwen en blijven werken aan kwaliteit. Als je je richt op kwaliteit gaat het niet om hoe je een spijker in het hout slaat, maar vooral om de beleving bij klanten en arbeidsvreugde bij je mensen! Dat alles bij elkaar brengt ons tot dit soort scores. We gaan het vasthouden!”
Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode