5 november 2024

Hoedemakers bouw en ontwikkeling pakt er drie SKB Awards bij!

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Tijdens de jaarlijkse SKB Awards van Stichting Klantgericht Bouwen heeft Hoedemakers bouw en ontwikkeling uit Rosmalen wederom de aandacht getrokken door maar liefst drie onderscheidingen in ontvangst te nemen. Met een eerste, tweede en derde plek in de drie verschillende categorieën heeft het bedrijf laten zien hoe klantgerichtheid en samenwerking tot concrete resultaten leiden. Simon Passier, directeur bij Hoedemakers, vertelt over de aanpak, de samenwerking met ketenpartners en de kracht van consistentie binnen het bedrijf.

Drie keer op het podium
Hoedemakers werd bekroond met een eerste plek in de categorie Meer- en Minderwerk, een tweede plek in Kopersbegeleiding, en een derde plek in Oplevering. Simon Passier benadrukte bij het in ontvangst nemen van de SKB Awards op 8 oktober jl. dat winnen geen doel op zich is, maar dat het wel “verdomde goed” voelt.

“Wij zien volgend jaar net zo lief weer andere bedrijven op het podium, want het is voor de branche heel belangrijk dat wij gezamenlijk steeds klantgerichter werken. Daarom is dit initiatief van SKB erg goed.” Het bedrijf is trots op de erkenning, vooral omdat klantgerichtheid niet vanzelfsprekend was in de branche toen ze jaren geleden begonnen met het verbeteren van hun processen op basis van de SKB Kopersrapporten. “Nu kan ik zeggen: je moet erop blijven sturen. Want er komen steeds nieuwe verwachtingen en ontwikkelingen bij. We blijven hierop inspelen, elk jaar weer. En dat nemen we mee in onze interne communicatie, zo houden we iedereen scherp.”

Innoveren en verankeren in het DNA
Het bedrijf zet dus in op structureel investeren in klantgericht bouwen. “We monitoren de rapportages, spreken met onze klanten, volgen de trends. Door hier actief mee bezig te blijven, hebben we klantgerichtheid verankerd in ons DNA.”

Naast klanttevredenheid zijn ook duurzaamheid, natuurinclusief en gezond bouwen belangrijke thema’s binnen ons bedrijf. “Zo hebben we de ‘gezonde woning’ ontwikkeld met TU Eindhoven. Deze woningen zijn uitgerust met voorzieningen die de luchtkwaliteit verbeteren. Met behulp van sensoren wordt dit continu gemeten en waar mogelijk bijgestuurd. Zo weet je altijd hoe gezond het binnenklimaat is,” vertelt Passier trots. “Daarnaast speelt het bedrijf ook in op circulariteit, waarbij bijvoorbeeld gebruikte bouwmaterialen worden geïntegreerd in nieuwe woningen. Of we richten een project zo in dat toegepaste materialen in de toekomst opnieuw kunnen worden gebruikt.“

Klantgerichtheid in samenwerking met ketenpartners
Een belangrijk onderdeel van het succes is de nauwe samenwerking met ketenpartners. Passier vertelt dat het bedrijf bewust de term ketenpartners gebruikt in plaats van onderaannemers, omdat ze hen als volwaardige partners zien. “We gaan 3 tot 4 keer per jaar met onze ketenpartners om tafel om belangrijke thema’s zoals veiligheid en normbesef te bespreken. Veiligheid gaat boven rendement! Dat meen ik oprecht. Iedereen moet ’s ochtends gezond naar het werk, en ’s avonds weer gezond thuiskomen.”

Deze aanpak bleek vooral van waarde tijdens uitdagende tijden, zoals de coronapandemie en de energiecrisis door de oorlog in Oekraïne. “In moeilijke tijden kun je echt bouwen op je ketenpartners. Je kunt projectafspraken maken en elkaar ondersteunen wanneer het moeilijk wordt,” zegt Passier.

Eerste plaats in Meer- en Minderwerk: klantgerichte keuzes
Hoedemakers behaalde de eerste plaats in de categorie Meer- en Minderwerk, oftewel de koperskeuzes. Het bedrijf scoorde een 8,0 in deze categorie, waarbij de persoonlijke aanpak en het ruime assortiment aan keuzemogelijkheden een grote rol speelden. “Het gaat erom maatwerk te kunnen leveren binnen de grenzen van het project. Onze kopersbegeleiders, Karin en Veerle, weten waarover ze praten. En bij twijfel zitten ze letterlijk aan het bureau van de projectleiders om te vragen of bepaalde keuzes wel of niet mogelijk zijn,” zegt Passier. “Zo nemen ze het op voor zowel de koper als voor het bedrijf en daarmee is hun rol heel evident.”

Hoewel de meeste klanten de ruime keuze waarderen, zijn er ook kopers die de opties als overweldigend ervaren. “We hebben daarom het keuzetraject in drie fasen verdeeld, zodat kopers overzicht hebben en begeleid worden bij elke stap. We ondersteunen dit met een digitaal systeem waarin alle stukken overzichtelijk bij elkaar staan.”

Tweede plek in Kopersbegeleiding: consistente kwaliteit
In de categorie Kopersbegeleiding is de tweede plaats behaald met een score van 8,6. Passier ziet het als een overwinning dat ze zo consistent presteren. “Onze kopersbegeleiding doet het fantastisch. Als er iets niet kan om technische of organisatorische reden of vanwege veiligheid, communiceren we dat duidelijk. Goede communicatie, en in sommige gevallen ‘nee verkopen’, kan zelfs leiden tot hogere waarderingen, ook al is de boodschap soms teleurstellend.”

Derde plek in Oplevering: de laatste puntjes op de i
Op het gebied van Oplevering behaalde het team uit Rosmalen de derde plaats. Het bedrijf hanteert een streng opleverprotocol, waarbij zowel intern als extern wordt gecontroleerd. “We willen dat de oplevering een feestje is, zonder opleverpunten,” zegt Passier. Toch erkent hij dat het lastig is om de werkdruk in de laatste fase van een project altijd goed te managen. “Als er in de laatste week nog te veel partijen in de woning aan het werk zijn, ontstaat er meer kans op opleverpunten. En dat zie je direct terug in de beoordelingen.”

Aandacht voor het team en toekomstgericht werken
Hoedemakers blijft scherp op klantgerichtheid, maar kijkt ook vooruit naar nieuwe ontwikkelingen in de markt. Het vasthouden van personeel is daarbij een belangrijk speerpunt. “We vieren onze successen met het hele team en hun partners. Zo organiseerden we het afgelopen jaar een gezellig TOPpers feest. Het behouden van medewerkers helpt om consistentie te waarborgen.” Het team is trots op hun prestaties, maar blijft kritisch en toekomstgericht werken aan nieuwe projecten. Met de combinatie van innovatie, klantgerichtheid en een hechte samenwerking met ketenpartners, is de kans groot dat ze ook in de toekomst hoge ogen blijven gooien bij de SKB Awards. Voorlopig zullen ze plek moeten maken op de schoorsteenmantel…